BAKALÁŘSKÝ STUDIJNÍ OBOR EKONOMICKÉ FAKULTY VŠB-TU OSTRAVA „SPORTOVNÍ MANAGEMENT“ Z POHLEDU PARTICIPUJÍCÍ KATEDRY TĚLESNÉ VÝCHOVY A SPORTU
Sport se stal, vzhledem ke svému významu v dnešní společnosti pozoruhodným a svébytným hospodářským faktorem v ekonomice každého vyspělého státu. V celém tzv. západním světě se bežně užívá pojmu „sportmanagement“, „sportovní průmysl“, „sportovní ekonomie“. Každá vláda i politická strana by měla vážně počítat s přínosem sportu pro národní hospodářství a pohlížet na sport jako na významnou ekonomickou a politickou aktivitu s neodmyslitelným společenským aspektem.
Současný rozvoj sportu podporuje celá řada faktorů, z nichž nejvýznamnějšími jsou:
1. nárůst nových druhů sportů a sportovních aktivit,
2. nárůst výroby zboží vztahujícího se ke sportu,
3. nárůst služeb v oblasti sportu,
4. objevení sportu jako pole působnosti pro obchodní činnost,
5. nárůst zájmu médií o sport a sportovní prostředí.
Oblast tělesné výchovy a sportu se dotýká širokého okruhu obyvatel – od lidí věnujících se sportu aktivně (výkonnostní a vrcholoví sportovci), až po sportovce rekreační či pasivní konzumenty. Pro takto široký trh je třeba vytvorit podmínky odpovídající současnému celosvětovému trendu, a také vzdělávat a dát možnost vzdělání budoucím kvalifikovaným specialistům, mezi něž jednoznačně patří také odborníci managementu ve sportu.
Sportovní management je studijním oborem, který se v České republice začal rozvíjet začátkem 90.let, tedy vlastně nedávno. Přesto, i za tak krátkou dobu, sehrál v našem sportu a v procesech v něm probíhajících, významnou roli.
Pojem „sportovní management“ je v současnosti vysvětlován ze dvou hledisek:
1. sportovní management jako vykonávání manažerské praxe ve sportovním prostředí,
2. sportovní management jako studijní obor, rozvíjející se oblast profesionální přípravy v dané specializaci.
Studijní obor Sportovní management je bakalářským oborem studijního programu, Ekonomika a management na Ekonomické fakultě VŠB-TU Ostrava. Na výuce tělovýchovných předmetů se podílí Katedra tělesné výchovy a sportu VŠB TUO. Při zřizování tohoto oboru na Ekonomické fakultě VŠB-TUO se vycházelo ze stávající struktury studijních oborů a z dlouhodobé koncepce rozvoje této fakulty. Výuka ve studijním oboru Sportovní management byla na Ekonomické fakultě VŠB TUO zahájena ve školním roce 1997/1998. Obor vznikl z potřeb praxe, jako odpověď na významné postavení a úlohu sportu v dnešní společnosti.
Struktura studijního oboru Sportovní management je koncipována tak, že poměrné zastoupení jednotlivých disciplín je následující:
1. 1/3 ekonomie – management, marketing, finance a další předměty s ekonomických základem,
2. 1/3 sport a tělesná výchova – teorie a praxe,
3. 1/3 jazyky, právo, společenské vědy,
Součástí povinné části studia je účast na zimním a letním výcvikovém kurzu a 14-ti denní praxi ve sportovních klubech a organizacích.
Posluchač získá v pruběhu studia nezbytné znalosti a dovednosti související s jeho odborným zaměřením tak, aby je po absolutoriu dokázal uplatnit v praxi. Měl by ovládat základní ekonomické principy a právní normy se vztahem k oboru, stát se znalcem všeobecné tělovýchovné problematiky, znát technické i metodické aspekty vybraných sportovních disciplín a mít osobní předpoklady a hluboký zájem o zvolený obor a danou problematiku.
Možnosti uplatnění absolventů jsou velmi široké – od funkcí na ruzných organizacních úrovních ve stávajících sportovních klubech, sdruženích a organizacích od místních a regionálních až po národní, v institucích a zařízeních, které nabízejí rekreační, rehabilitační a volnočasové zaměřené programy (fitness, wellness), v reklamních a marketingových agenturách, v oblasti sportovních služeb, ve firmách, které vyrábějí a prodávají sportovní zboží, v organizacích specializovaných na uspořádání sportovních podniků (soutěží, turnajů, setkání apod.).
Obor Sportovní management koncepčně zapadá do struktury všech studijních oborů Ekonomické fakulty, důraz je kladen na předměty obecného ekonomického základu, ale i na aplikované disciplíny, které se věnují specifickým problémům sportovního prostředí. Studijní plán je směřován ke globálnímu pohledu na problematiku managementu a na široké uplatnění absolventa.
Zájem o bakalářské studium oboru Sportovní management je každoročně obrovský. K přijímacím zkouškám, jejichž součástí jsou také talentované zkoušky fyzické zdatnosti a biologický test, se každoročně hlásí až 200 uchazečů. Približně jedné třetině z nich je umožněno studovat tento jistě zajímavý studijní obor. Studium úspěšným složením státních bakalářských zkoušek ukončí každý rok pouze necelé tři desítky studentů. Mnohým se nepodaří skloubit náročné studium s osobními tréninkovými povinnostmi, neboť většina studentů Sportovního managementu aktivně sportuje.
Stávající plán studijních předmětů, doplněn o další odborné disciplíny by se mohl stát velmi dobrým základem magisterského studia Sportovního managementu na Ekonomické fakultě VŠB-TUO, čímž by byl také splněn současný trend vícestupňového vzdělávání. Magisterské studium oboru Sportovní management by mohlo daleko více postihnout změny vývoje naší společnosti v oblasti sportu týkající se například životního stylu, soukromě-podnikatelského sektoru a globalizace sportu vůbec.